Przejdź do treści

Typy wtryskiwaczy paliwa

Niniejszy artykuł jest pierwszym z serii o wtryskiwaczach samochodowych. Zakłada się, że czytelnik ma podstawową wiedzę na temat tego, czym jest wtryskiwacz i jego rolę w układzie wtryskowym samochodu, a także podstawową wiedzę na temat terminologii układu wtryskowego paliwa. Wtryskiwacze samochodowe wydają się być takie same, ale różnią się kształtem, rozmiarem i zdolnością do przepływu paliwa. 

Co warto wiedzieć o typach wtryskiwaczy?

regeneracja wtryskiwaczyNajpopularniejszym wtryskiwaczem jest typ z górnym podawaniem. Istnieją wtryskiwacze z pierścieniami uszczelniającymi, które są zwykle umieszczane w metalowej lub plastikowej szynie paliwowej. Innym rodzajem jest wtryskiwacz do węża gumowego. W tego typu wtryskiwaczach gumowy wąż jest podłączony bezpośrednio do wlotu wtryskiwacza. Zasadniczo istnieją dwa rodzaje wtryskiwaczy z bocznym podawaniem. Pierwszy typ wtryskiwacza stosowany jest w układach MPFI (Multi-Port Fuel-Injection). Ten wtryskiwacz pasuje do szyny paliwowej. Drugi jest używany w systemach TBI (Throttle-Body Injection) i zwykle mieści się w zasobniku wtryskiwacza. Systemy TBI są zwykle mylone z gaźnikami elektronicznymi. Nie o to chodzi. TBI to w pełni elektroniczne systemy EFI (elektronicznego wtrysku paliwa). Używają wtryskiwaczy w przeciwieństwie do gaźników, które opierają się na różnicy ciśnień, zwężce Venturiego, dyszach, prętach dozujących, zaworach mocy, dławikach, pływakach itp. TBI EFI nie używa żadnego z nich. Jedyne podobieństwo polega na tym, że paliwo jest odprowadzane i przechodzi przez kolektor dolotowy.  Bezpośredni wtrysk paliwa to technologia wtrysku paliwa, która pozwala silnikom benzynowym na bardziej efektywne wykorzystanie paliwa, co skutkuje wyższymi poziomami mocy, czystszą emisją i większą oszczędnością paliwa. W powszechnym systemie MPFI (zarówno w trybie wsadowym, jak i sekwencyjnym) paliwo jest rozpylane w kierunku zaworu wlotowego w otworach głowicy cylindrów. Skutkuje to bardziej precyzyjnym pomiarem paliwa w porównaniu z poprzednią konfiguracją TBI. Łatwiejsza jest także regeneracja wtryskiwaczy. Bezpośredni wtrysk paliwa idzie o krok dalej, umieszczając wtryskiwacz bezpośrednio w komorze spalania, podobnie jak świeca zapłonowa. Dawno minęły czasy 43 psi ciśnienia paliwa, ponieważ system bezpośredniego wtrysku paliwa wykorzystuje ciśnienie do 2500 psi. 

To wysokie ciśnienie paliwa jest niezbędne do pokonania ciśnienia wewnętrznego cylindra w systemach dozujących paliwo podczas suwu sprężania (bardzo podobne do silnika wysokoprężnego). W rzeczywistości ten rodzaj wtrysku paliwa naśladuje suw ssania silnika Diesla, co daje 30% przewagę w zużyciu paliwa w porównaniu z podobnymi silnikami benzynowymi o podobnej pojemności skokowej.