Jaka gitara dla dziecka?

  • by

Edukacja muzyczna w przeważającej większości przypadków rozpoczyna się, a przynajmniej powinna się rozpocząć w wieku wczesnoszkolnym. Przedstawiciele państwowych szkół muzycznych zachęcają, aby dzieci rozpoczynały naukę muzyki równolegle z pójściem do pierwszych klas szkoły podstawowej. Spowodowane jest to faktem, iż gra na instrumencie w dużej mierze opiera się na tak zwanej „pamięci mięśniowej”, która u młodszych osób jest znacznie bardziej elastyczna, niż u dorosłych, a tym samym przyswajalność technik wydobycia dźwięku oraz prawidłowe ukształtowanie aparatu gry jest u nich zdecydowanie wyższa. Równie istotne w nauczaniu muzyki jest kształcenie słuchu muzycznego. Proces ten jest bardzo powolny, a rozwój w tym zakresie przynosi wymierne rezultaty dopiero po latach.

Jak wybrać dobrą gitarę 1/2?

dobra gitara 1/2Dzieci w wieku wczesnoszkolnym powinny uczyć się gry na instrumentach, których rozmiary są mniejsze od standardowych i odpowiednio dopasowane do wzrostu dziecka. W przeciwnym wypadku uczeń lub uczennica nie tylko wykształci nieprawidłowe nawyki. Może to prowadzić nawet do trwałego uszkodzenia aparatu gry i wykluczyć dalszą edukację w zakresie gry na instrumentach. Ponadto wraz z rozwojem budowy ciała informacje przechowywane w pamięci mięśniowej stają się kolokwialnie mówiąc przestarzałe, nieadekwatne względem wymiarów instrumentu. To czyni cały proces przyswajania znacznie mniej efektywnym i stwarza konieczność ciągłego wypracowywania techniki gry na nowo. Można to doskonale zobrazować na przykładzie gitary. Z perspektywy ucznia wygląda to tak, że wraz z upływem czasu jego instrument staje się jakby coraz mniejszy, odległości między poszczególnymi progami maleją, ale lewa ręka „pamięta” inne odległości, przez co w czasie gry uczeń nie trafia palcami w odpowiednie miejsca na strunie. To czyni pamięć mięśniową praktycznie zbędną, ponieważ należy ją bezustannie korygować. W związku z tym dla uczniów zaczynających naukę w szkole muzycznej pierwszego stopnia będzie dobra gitara 1/2, czyli o połowę mniejsza od standardowej. Recz jasna dobór instrumentu powinien odbywać się pod nadzorem nauczyciela, ponieważ w przypadku uczniów o niskim wzroście może być potrzebny wariant ¼, czyli tak zwana „ćwiartka”, z kolei wysokie dzieci czasami powinny od razu zacząć naukę na instrumencie o wymiarach ¾ w stosunku do standardowego wariantu gitary.

Zdarza się, że niestandardowych rozmiarów instrument używany jest nie tylko przez młodych adeptów gitary, ale także przez dorosłych, profesjonalnych muzyków. Często osoby o drobnej budowie ciała lub niewielkiej dłoni mogą mieć trudności z prawidłowym dociśnięciem wszystkich strun do gryfu, zwłaszcza na gitarze klasycznej, która posiada szerszy gryf względem gitary akustycznej, czy też elektrycznej. W takiej sytuacji wybór pada często na model ¾.